user_mobilelogo

logo FAA 20014 en 16 maart 2019

Het Vistacollege van start en de 2e open dag van dit schooljaar

Op 14 maart ging de vlag bij onze “medehuurder”, het Aviation Competence Centre, uit. Want na jaren van voorbereiding is nu het Vistacollege officieel van start gegaan: ontstaan uit de fusie van Leeuwenborg en Arcus, de beide middelbare beroepsopleidingsinstituten die Zuid-Limburg tot op heden kende. Voor de techniekopleidingen was de samengang al langer een feit onder de naam Techniekcollege Zuid-Limburg.

Voor onze simulatorclub betekende de aftrap ’s morgens acte de présence geven, want er werd verwacht dat een aantal leden van het aanwezige docentenkorps van het nieuwe college wel interesse in de activiteiten van de FAA zouden hebben. Dat bleek in de praktijk erg mee – of tegen - te vallen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Want afgezien van een enkele bezoeker was het zo rustig dat we de tijd goed hebben weten te benutten met sleutelen aan de simulators.

De 2e open dag van dit schooljaar, die op 16 maart plaats vond was trouwens ook niet bijzonder druk bezocht. Dat had de schoolleiding ook verwacht en gelukkig was het resultaat er niet minder om.

Voor de school was het een succes, want er kwamen toch weer enkele nieuwe aanmeldingen uit voort. En voor onze club was het een succes omdat we contact konden leggen met een vertegenwoordiger van Samco Aircraft Maintenance. Want dat bedrijf stond al een hele tijd op ons verlanglijstje voor een bezoek door de leden van onze club. De principe afspraak daarvoor is nu gemaakt.

Ondanks de wat mindere drukte, meldde zich ook nog een mogelijk nieuw clublid. Jammer genoeg voor dit aspirant-lid zitten we op ons maximaal leden aantal van 30. Dus vooralsnog wordt onze wachtlijst alleen iets langer.

Van een mindere toeloop was weinig te merken bij de Boeing- en Beech-simulatoren. Daar was het als vanouds druk en warm. Maar aan dat laatste komt nu heel spoedig een einde: ons clublokaal en de opstelruimte van de Beech liften mee op het airconditioning-project van het ACC. De volgende open dag kan dus drukker of juist minder druk zijn – koeler wordt het in elk geval!

Geschreven door: Jan Jongen

 

Op één van de stille dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw hebben we een groepsvlucht van Metz naar Beek gehouden. Voor het eerst niet vanuit het groepslokaal, maar vanuit de “Armchairs” van de leden thuis.

Hoewel het een VFR vlucht met niet al te snelle machines betrof volgens de instructie, was één van onze leden toch van mening dat een A320 ook in deze categorie thuishoort… Enfin, dat betekent heel wat orbiten als je niet al te ver voor de muziek van de Cessnaatjes uit wil gaan.

Rond 14.00 uur lokale tijd begonnen we met een geïmproviseerde maar goed werkende ATC in Metz te vertrekken. Niet alles ging vlekkeloos, want hoewel runway 22 in gebruik was, sloeg er ook wel eens iemand linksaf bij het holding point en steeg op van de 04. Moet kunnen.

Na een half uurtje was iedereen in de lucht en kon het echte vliegfeest beginnen. Helaas bleek al noordwaarts vliegend het zicht er niet op vooruit te gaan. Boven de Ardennen was het soms al op 1500 voet overcast en als je dan met een stijgend terrein naar eveneens zo’n 1500 voet te maken hebt kun je je voorstellen dat het soms erg marginaal was.

Toch kwam iedereen na een uurtje veilig in de buurt van Beek. Tot grote schrik van een aantal collega-FAA-piloten was inmiddels Amsterdam Radar online gekomen, want die wilde zich zo’n clubje ongeregeld VFR verkeer niet laten ontgaan natuurlijk. Nou, en dat heeft ie geweten! Het toppunt was wel dat één van onze collega’s er in slaagde om doof en stom te blijven voor de instructies van de controller en op die manier wist te landen op de 03 terwijl er traffic op final op de 21 zat. In werkelijkheid goed voor verlies van brevet en een onderzoek door de luchtvaartpolitie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid waarschijnlijk.

Met wat horten en stoten en een enkele crash en zo waar nog één doorstart kwam iedereen uiteindelijk goed aan in Beek, mogelijk mede dankzij de bezielende begeleiding van onze eigen approach controller.

Conclusie: zoals de dienstdoende ATC-er op Amsterdam Radar al had opgemerkt: leuk om met zo’n clubje te vliegen, maar hier en daar moet er nog wel wat worden bijgespijkerd door deze en gene.

Hebben we in het komend jaar ook weer wat te doen tijdens de cluburen!

 

01 header 24 11 2018

Op een ongebruikelijk moment, namelijk in november, had het Aviation Competence Centre (ACC) dit jaar zijn open dag gepland. En hoewel dit dus al de 2e open dag van 2018 was, merkten we daar in de toeloop van belangstellenden weinig van. Vanaf de opening, of eigenlijk al een beetje eerder, tot aan het eind van de open dag waren er aan één stuk door bezoekers in ons clublokaal. Allemaal nieuwsgierig en de meesten verrast door de aanwezigheid van een club als de onze in het gebouw van het ACC.

Gewoontegetrouw waren er weer een flink aantal clubleden aanwezig om de bezoekers een inkijkje in onze hobby te geven. Overigens: voor een flink deel waren dezelfde clubleden twee dagen eerder ook al lijfelijk actief geweest om ons clublokaal vóór de open dag weer eens helemaal spic en span te krijgen. Chapeau!

De Boeing 737 en de Beech 200 cockpitsimulatoren waren weer de echte eyecatchers: daar vormden zich zo af en toe files van adspirant simulatorpiloten om een rondje te kunnen vliegen. En na een goede afloop van hun vlucht liepen er best een paar would-be piloten zo trots als een pauw weg met het nieuwe certificaat onder hun arm, officieel uitgereikt door onze gelegenheids-administrateur Mariet.

Maar de kern was toch ons clublokaal en de “gewone” simulatoropstellingen die daar stonden. Zelfs kregen we van een docent van het ACC nog complimenten omdat hij onze presentaties eigenlijk onmisbaar vond als je de activiteiten van het ACC goed over het voetlicht wilde brengen. Naast de samenwerking op het gebied van de cockpitsimulatoren een ander goed voorbeeld van de synergie tussen onze club en het ACC!

Natuurlijk, behalve het laten zien van onze hobby aan alle belangstellenden, is voor onze club ook altijd van belang of we voldoende aantrekkingskracht op nieuwe leden uitoefenen. Gelukkig bleek dat ook dit keer weer het geval. Drie nieuwe adspirant leden konden we noteren, waarvan er eentje al gelijk de hele dag wilde blijven…

Tja, zo’n dag kenmerkt zich natuurlijk ook door onverwachte voorvallen: voor de aanwezige clubleden had Jan M. – die samen met zijn echtgenote langs kwam – 2 heerlijke vlaaien meegebracht. Dat was niet onverwacht, maar uit het gezicht van de door Mariet overrompelde bezoeker die brutaalweg een stuk vlaai uit de doos had gegrist sprak wel degelijk verbazing, of misschien is verbijstering hier het juiste woord… Ook onverwacht: ‘s ochtends bleek dat de pedalen van de Boeing niet helemaal deden wat ze zouden moeten doen. Wat nu? Met een kleine ingreep in de software hebben Funs, Charles en Henk de hele dag net kunnen doen alsof alles gewoon werkte. Goed gedaan, mannen.

En nu maar eens gaan puzzelen om te zien of de nieuwe adspirant leden nog in te passen zijn binnen ons maximum leden aantal of dat we de wachtlijst moeten hanteren… Succes kent zijn schaduwzijden.

Geschreven door: Jan Jongen

 

 header 737 lessen

De start van deze door veel leden gevraagde introductie heeft even op zich laten wachten. Eén van de oorzaken van de vertraging was de upgrade van de 737 cockpit van het ACC. Die liep niet zoals gedacht en pas recent is de simulator weer in vrijwel vliegklare toestand. Maar op 29 september is de cursus dan toch gestart. Al met al omvat de cursus de volgende blokken:

    1. Introductie 737, procedures, regels, documenten
    2. Brandstof, lucht, hydrauliek, elektra
    3. MIP, glareshield en de schermen: PFD, ND, EICAS
    4. Overheadpanels, Throttle Quadrant en Pedestal
    5. Sensoren, Radio’s, Navigatie
    6. MCP en Autoflight, CDU’s en FMC’s
    7. Normale workflow van “Cold & Dark” tot “Secure”
    8. “Cockpit Secrets” en “rules of thumb”

Naast theorie en toelichting aan de hand van video’s is er voor de deelnemende leden ook gelegenheid om in de ACC simulator met de opgedane kennis te gaan oefenen. Dat gebeurt onder leiding van de 2 “Boeing instructors” die onze club kent.

Voor de leden is het studiemateriaal beschikbaar in deze website.

Open Dag 24 februari: Druk en een B200 gelanceerd…

De Flying Armchair Association (FAA) combineerde op 24 februari traditiegetrouw weer de open dag van het Aviation Competence Centre (ACC) met haar eigen open huis. Eveneens traditiegetrouw werd de bemanning van de 737-800 simulator van het ACC ook weer door de FAA geleverd: Henk, Funs en Nick zorgden er voor dat veel bezoekers konden kennis maken met het bedienen van een 737. En als dat tot een goed einde werd gebracht vertrokken de adspirantpiloten met een Certificaat dat hun “luchtdoop” bewees.

De echte primeur was dit jaar voor de officiële start van de Beech-200 simulator. De Beech 200 shells die in november 2017 naar het ACC zijn getransporteerd staan inmiddels opgesteld naast het clublokaal van de FAA. Eén shell zal door het ACC worden gebruikt voor opleidingsdoeleinden, de andere shell kan worden betiteld als “FAA-shell” en is bedoeld voor clubgebruik. En in de afgelopen maanden is er flink doorgewerkt aan het “in de lucht” krijgen van die FAA-shell. Met veel volharding en doorzetten hebben Jan S., Joost en Math het voor mekaar gekregen de simulator “luchtwaardig” te krijgen voor de open dag. Dat kostte wel een paar dagen flink zweten, maar het resultaat mag er zijn: een levensechte propellormachine met dubbele yokes, een mooie pedestal en een realistisch main instrument panel. Het was dan ook een drukte van belang bij de B200 sim waar – net als bij de 737 – onder deskundige begeleiding van in dit geval Math veel bezoekers even konden proeven aan het bedienen van een twinprop cockpit.

In het FAA clublokaal werd intussen ook druk gevlogen, zowel online op IVAO als offline. Vooral het helicopterplatform en natuurlijk de daverende geluidscoulisse van de X-Plane 11 sim trokken veel belangstelling. Niet het minst belangrijk: de open dag leverde ook weer enkele nieuwe leden voor de FAA op. Die heten we al vast langs deze weg van harte welkom bij onze club!

 

Sponsoren

ARESCO B.V.

ARESCO-BV.

Flight sim Engineering

View more

Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in engineering van simulatorsoftware en het bieden van klantenondersteuning wereldwijd.

Sponsoren

Advertentie aanvraag

AANVRAGEN.

Aanvraag formulier klik hier.

View more

Wil je op onze website adverteren vul het formulier in en wij nemen contact met je op. Wij stellen het op prijs dat je de club financiële steunt.

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.