01 header 24 11 2018

Op een ongebruikelijk moment, namelijk in november, had het Aviation Competence Centre (ACC) dit jaar zijn open dag gepland. En hoewel dit dus al de 2e open dag van 2018 was, merkten we daar in de toeloop van belangstellenden weinig van. Vanaf de opening, of eigenlijk al een beetje eerder, tot aan het eind van de open dag waren er aan één stuk door bezoekers in ons clublokaal. Allemaal nieuwsgierig en de meesten verrast door de aanwezigheid van een club als de onze in het gebouw van het ACC.

Gewoontegetrouw waren er weer een flink aantal clubleden aanwezig om de bezoekers een inkijkje in onze hobby te geven. Overigens: voor een flink deel waren dezelfde clubleden twee dagen eerder ook al lijfelijk actief geweest om ons clublokaal vóór de open dag weer eens helemaal spic en span te krijgen. Chapeau!

De Boeing 737 en de Beech 200 cockpitsimulatoren waren weer de echte eyecatchers: daar vormden zich zo af en toe files van adspirant simulatorpiloten om een rondje te kunnen vliegen. En na een goede afloop van hun vlucht liepen er best een paar would-be piloten zo trots als een pauw weg met het nieuwe certificaat onder hun arm, officieel uitgereikt door onze gelegenheids-administrateur Mariet.

Maar de kern was toch ons clublokaal en de “gewone” simulatoropstellingen die daar stonden. Zelfs kregen we van een docent van het ACC nog complimenten omdat hij onze presentaties eigenlijk onmisbaar vond als je de activiteiten van het ACC goed over het voetlicht wilde brengen. Naast de samenwerking op het gebied van de cockpitsimulatoren een ander goed voorbeeld van de synergie tussen onze club en het ACC!

Natuurlijk, behalve het laten zien van onze hobby aan alle belangstellenden, is voor onze club ook altijd van belang of we voldoende aantrekkingskracht op nieuwe leden uitoefenen. Gelukkig bleek dat ook dit keer weer het geval. Drie nieuwe adspirant leden konden we noteren, waarvan er eentje al gelijk de hele dag wilde blijven…

Tja, zo’n dag kenmerkt zich natuurlijk ook door onverwachte voorvallen: voor de aanwezige clubleden had Jan M. – die samen met zijn echtgenote langs kwam – 2 heerlijke vlaaien meegebracht. Dat was niet onverwacht, maar uit het gezicht van de door Mariet overrompelde bezoeker die brutaalweg een stuk vlaai uit de doos had gegrist sprak wel degelijk verbazing, of misschien is verbijstering hier het juiste woord… Ook onverwacht: ‘s ochtends bleek dat de pedalen van de Boeing niet helemaal deden wat ze zouden moeten doen. Wat nu? Met een kleine ingreep in de software hebben Funs, Charles en Henk de hele dag net kunnen doen alsof alles gewoon werkte. Goed gedaan, mannen.

En nu maar eens gaan puzzelen om te zien of de nieuwe adspirant leden nog in te passen zijn binnen ons maximum leden aantal of dat we de wachtlijst moeten hanteren… Succes kent zijn schaduwzijden.

Met 12 leden vertrokken we op zaterdagmiddag 30 juni vanaf het ACC naar Someren. Het doel: het museum voor vliegsimulatie. We werden verwelkomd in een bedrijfshal en kregen een korte uitleg over de achtergronden en het doel van het museum. Het belangrijkste doel is het bijdragen aan het behoud van uitgediende vliegtuigsimulatoren. De vrijwilligers van de organisatie verzorgen niet alleen de rondleidingen, de koffie en de toelichting, maar repareren en restaureren ook de professionele simulatoren waar het museum zijn naam aan ontleent.

In de hal staan een paar mooie bewijzen van het vakmanschap van de museum-leden. Het pronkstuk is, zeker qua afmetingen, een bijna complete A310 simulator die de hal bijna tot aan de nok vult. En dan te bedenken dat het bewegingsmechanisme niet meegenomen is in het museum…. Met die hydraulische poten eronder zou de simulator een twee keer zo hoge hal hebben nodig gehad! De imposante cockpit van de A310 werd op overtuigende wijze tot leven gebracht, niemand die de beweging van het platform miste. Toch blijkt de techniek van zo’n oude simulator dermate complex dat na een aantal vergeefse pogingen om er mee te vliegen daar uiteindelijk van moest worden afgezien. Desondanks blijft de kennismaking met de voor de jaren tachtig unieke graad van automatisering in de Airbus-cockpit voor iedere belangstellende een heel interessante ervaring.

Maar: gevlogen kon er toch wel, en hoe! Op de eerste plaats de Beech Baron die dankzij de rondom projectie met 3 beamers veel aandacht trok. Er is door onze leden menig rondje rond Schiphol gevlogen. En dat, terwijl de temperatuur in de hal inmiddels – ook al dankzij de elektronica van de A00 sim – behoorlijk opgelopen was. De misschien wel meest levensechte vliegervaring hadden de dapperen die in de Link Trainer met de kap en deur dicht gingen blind vliegen. Het valt niet mee om zonder visuele clues je attitude te behouden, die les hebben alle piloten daar wel geleerd.

Al met al een bijzonder interessante en leerzame middag, waarbij ook het fun-gehalte ondanks de warmte nog aanzienlijk was!

 

Open Dag 24 februari: Druk en een B200 gelanceerd…

De Flying Armchair Association (FAA) combineerde op 24 februari traditiegetrouw weer de open dag van het Aviation Competence Centre (ACC) met haar eigen open huis. Eveneens traditiegetrouw werd de bemanning van de 737-800 simulator van het ACC ook weer door de FAA geleverd: Henk, Funs en Nick zorgden er voor dat veel bezoekers konden kennis maken met het bedienen van een 737. En als dat tot een goed einde werd gebracht vertrokken de adspirantpiloten met een Certificaat dat hun “luchtdoop” bewees.

De echte primeur was dit jaar voor de officiële start van de Beech-200 simulator. De Beech 200 shells die in november 2017 naar het ACC zijn getransporteerd staan inmiddels opgesteld naast het clublokaal van de FAA. Eén shell zal door het ACC worden gebruikt voor opleidingsdoeleinden, de andere shell kan worden betiteld als “FAA-shell” en is bedoeld voor clubgebruik. En in de afgelopen maanden is er flink doorgewerkt aan het “in de lucht” krijgen van die FAA-shell. Met veel volharding en doorzetten hebben Jan S., Joost en Math het voor mekaar gekregen de simulator “luchtwaardig” te krijgen voor de open dag. Dat kostte wel een paar dagen flink zweten, maar het resultaat mag er zijn: een levensechte propellormachine met dubbele yokes, een mooie pedestal en een realistisch main instrument panel. Het was dan ook een drukte van belang bij de B200 sim waar – net als bij de 737 – onder deskundige begeleiding van in dit geval Math veel bezoekers even konden proeven aan het bedienen van een twinprop cockpit.

In het FAA clublokaal werd intussen ook druk gevlogen, zowel online op IVAO als offline. Vooral het helicopterplatform en natuurlijk de daverende geluidscoulisse van de X-Plane 11 sim trokken veel belangstelling. Niet het minst belangrijk: de open dag leverde ook weer enkele nieuwe leden voor de FAA op. Die heten we al vast langs deze weg van harte welkom bij onze club!

Enige tijd geleden kwam het contact tot stand tussen Aresco B.V. en de FAA. Aresco B.V. is gevestigd in Landgraaf en is actief op het gebied van professionele flight simulators: onderhoud, software-updates en revisie behoren tot het interessante werkpakket.

Bij Aresco bleken er 2 prachtige Beech 200 simulator shells te staan die bedoeld waren voor de sloop. Maar – dankzij Ruud Otten, de directeur van Aresco - gisteren, 1 november 2017, hebben we de 2 shells kunnen ophalen en zijn ze gearriveerd in het Aviation Competence Centre in Beek. Want voor de opleidingen van het ACC en voor de simmers van de FAA zijn de 2 shells een fantastische aanvulling op het toch al prachtige arsenaal aan simulatoren. Het is de bedoeling om van de 2 shells uiteindelijk 1 werkende simulator te maken. Die zal als fixed base trainer een waardige plek krijgen in de buurt van de 737 NG.

Maar voordat het zo ver is zullen nog een paar generaties studenten er hun avionica en andere kennis mee kunnen opdoen: want op de eerste plaats is het nu een studieproject voor de leerlingen van het ACC geworden.

Bijgaande foto’s geven een indruk van het spannende transport!

 

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.