Nu we wat thuis zijn geraakt in het gebruik van JoinFS is een korte uitleg van hoe je het correcte vliegtuig van je collega’s kunt instellen wel handig.
- Start je simulator op.
- Als die stabiel draait, start JoinFS op, het Simulator-vakje is groen, het Netwerk-vakje is rood.
- Klik op tabblad Bestand –> Scannen naar modellen en controleer of er een vinkje staat bij: Scan bij Lancering; sluit het tabblad weer (als dit vinkje er staat kun je stap 3 in het vervolg overslaan).
- Maak verbinding met de server die op dat moment gebruikt wordt, of de andere deelnemer(s), en wacht tot je de collega-vliegtuigen ziet verschijnen. Het Netwerk-vakje is nu groen.
- Check of de vliegtuigen van de collega’s overeenkomen met de types die je wil zien en onthoud welke je wil wijzigen.
- Klik op tabblad Beeld –>Vliegtuigen; er opent een lijst van de vliegtuigen die er op dat moment door JoinFS naar je simulator worden getransporteerd (NB: bij gebruik van openbare servers zijn dat er waarschijnlijk meer dan enkel die van de FAA).
- Kies het vliegtuig wat niet correct wordt afgebeeld door met de muis de regel aan te klikken waar het vliegtuig vermeld wordt. De betreffende regel wordt blauw.
- Klik met de rechtermuisknop op de regel. Een pop-up opent, kies: Vervang.
- De bovenste regel toont het model wat JoinFS denkt dat het is, bij: “Selecteer een type” kun je een passender vliegtuig kiezen uit de lijst die daar verschijnt als je op het pijltje klikt. Voor sommige soorten kun je ook nog een livery kiezen in het venster “Selecteer een Variatie”.
- Klik op OK en het betreffende vliegtuig wordt vanaf nu afgebeeld door de vervanger die je zojuist gekozen hebt. Doe 7. t/m 10. vervolgens voor eventuele andere vliegtuigen die niet correct worden afgebeeld.
- Klaar. Alle instellingen die je nu hebt gemaakt worden door JoinFS bewaard.
Samengevat: het komt er op neer dat als je een foutief type ziet, je dat zelf via de instellingen van JoinFS op je eigen PC kunt aanpassen.
Hoe matcht JoinFS de vliegtuigen?
In de lijst van vliegtuigen van punt 6. zie je achter de vliegtuigen vaak een letter staan. Dat betekent het volgende:
- geen letter: het vliegtuig klopt exact met het origineel
- S: het vliegtuig wat je ziet komt uit de Substituut lijst, je hebt er al een vervangend vliegtuig voor aangewezen
- A: JoinFS heeft aan de hand van de modelnaam zelf Automatisch een passend model gezocht
- D: JoinFS laat de generieke vervanger zien die je voor dit type hebt aangewezen. JoinFS gebruikt hiervoor de D van Default; als niks passends gevonden wordt kiest het programma als laatste redmiddel het bovenste vliegtuig uit de lijst van je PC.
JoinFS zal altijd als eerste optie een door jou gekozen vervangend vliegtuigtype tonen. Als tweede optie indien mogelijk de exacte kopie, als derde de automatische modelnaam optie, als vierde de generieke vervanger en als laatste optie het eerste vliegtuigtype uit de lijst van vliegtuigen op jouw PC.
En tot slot de “gouden tip” bij verbindingsproblemen met JoinFS:
Klik 2 keer op de Simulator button en 2 keer op de Network button. Dit lost vaak het probleem van “onzichtbare” vliegtuigen op
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.