Groepsvluchten VFR-training Nieuwsbrieven Tips & Tricks Clubleven

21 september 2024: IFR van Antalya naar Kos

Deze vlucht zal in werkelijkheid niet gauw in de schedules van vliegmaatschappijen opduiken. Een vlucht die in Turkije start en in Griekenland eindigt is sowieso niet voor de hand liggend, maar zeker als het gaat van één toeristenoord naar een ander – concurrerend – toeristenoord zal de belangstelling voor de verbinding niet groot zijn. Gelukkig hoeven we ons van dit soort overwegingen in onze simulators niks aan te trekken.

Zaterdag 21 september was het weer in Antalya op het randje van onweer. Gelukkig was de wind nog beperkt met 205/13 en dichte bewolking kwam vanuit het zuidoosten opzetten, maar het was nog droog. Met 6 vliegtuigen gingen we onderweg naar Kos. Onderstaand een indruk van de dispatch tijdens de flight preparation.

Bovenstaand plaatje is net vóór de start in Antalya geschoten met de FCE, FBO, FBM, FAB en de FHE keurig op een rijtje op weg naar de 18L. De vreemde eend in de bijt is Dieter die zonder te luisteren naar de ATC met zijn Cessna Citation met callsign JQ op de niet in gebruik zijnde 18C vertrekt. Altijd wat aparts en dat was nog vóór de winst van Roda tegen MVV!

Na de start werden we door de dienstdoende ATC-er op Antalya Departure op voortreffelijke wijze gelijk op een Direct in de goede richting gevectored. Naderhand bleek wel dat hij daarbij even niet aan de terrain clearance gedacht had, maar dat bleef zonder gevolgen…

Even later kwam als verrassing Siegfried ons bezoeken in het clublokaal. Heel leuk! Het had wel tot gevolg dat de crew in de Airbus vooral in het Duits met elkaar aan het converseren was… moet kunnen.

Na een klein uurtje en-route naderde onze bestemming Kos. Helaas waren we onderweg collega Henk met de FHE kwijtgeraakt, maar die kwam desondanks met wat gefoetel als eerste aan. Zelfs belhamel Dieter ging keurig in het gelid dankzij de ook in Kos weer uitstekende ATC, zie onderstaande foto:

Op short final werd het tamelijk onrustig, onze TBM ging flink tekeer. Maar de captain corrigeerde steeds met rustige bewegingen van yoke, pedalen en throttle, waardoor we een boterzachte landing maakten. De FCE kwam als laatste binnen. Of dat kwam door het linkshandig bedienen van het rechts geplaatste toetsenbord is zonder uitgebreide debriefing helaas niet vast te stellen…

Al met al een sjieke vlucht met een probleemloos werkend JoinFS en perfect geluid van en naar de ATC dankzij de nieuwe headsets. Voor herhaling vatbaar!

P.s.: de knipperende LED’s op de headsets kun je uitzetten ;-).